Lima puluh dua.

 2024. 

Sedar tak sedar, lama sungguh aku abaikan diari rahsia aku ini. 
Bukan sengaja, tetapi banyak perkara menghalang aku dari mengabadikan diri kepada entri - entri ini. 
Tahu tahu, dah nak masuk separuh tahun 2024. 

Banyak perkara berlaku, terlalu banyak. 
Dari kehilangan, kepada munculnya sesuatu yang indah kepada kehilangan semula. 
Semua itu macam sebentuk hukuman, tapi ada sesetengahnya macam sebentuk kebahagiaan. 
Entah lah, nak diluah mati emak nak ditelan mati bapak. /

Seperti apa nya kehidupan aku sekarang, aku sendiri tak pasti. 
Apa yang aku cuba kejar, cuba kecap dan impikan selama ini telah lama aku kuburkan. 
Saat cinta itu mati. Cinta yang mana?
Cinta yang tidak diketahui wujudnya, sama ada mental atau fizikal. 

Terdetik aku ingat mengiaskan semula diari rahsia ini, saat aku terlihat ciapan masa lampau aku. 
Aku baca satu satu, 
Aku tuntun setiap entri aku sambil mengingat perihal lampau. 
Dan aku sedar, tatkala masa berlalu pergi - aku sememangnya manusia yang sentiasa sedih. 

Nanti lah, kalau aku rasa ada isi lagi dalam hati aku sambung tulis dekat sini. 
Sekarang ni banyak benda dalam kepala aku yang perlu aku risaukan, 
Paling risau pasal hati aku -- banyak sangat nangisnya. 

No comments:

Post a Comment